maandag 23 december 2013

Personal Record: 10km!

Mijn week zag er qua trainingen iets anders uit als in mijn trainingsschema stond aangegeven. Woensdag plande ik een herstel training in, omdat ik rustig wilde beginnen na de Halve Marathon van vorige week zondag. Vervolgens stond er vrijdag een interval training op de planning, maar omdat ik last-minute tot de ontdekking kwam dat er in de buurt een wedstrijd was, gooide ik mijn trainingsschema om. Vrijdag liep ik een rustige 7km, om zaterdag met de 10km wedstrijd mee te kunnen doen.

Deze keer was mijn wedstrijd voorbereiding iets beter. Gisteravond had ik met een vriendin afgesproken. We hebben uitgebreid gekookt, om vervolgens op de bank heerlijk lui met de voetjes omhoog en met een goed glas rode wijn in de hand het begin van het weekend te vieren!

Vanochtend een goed ontbijt met havermout, noten en banaan. Later nog een Healthy Shake van appels, banaan en gojibessen en: I'm ready to Run!

Een wedstrijd heeft als voordeel dat je "makkelijker" meer van jezelf kan vragen qua snelheid en uithoudingsvermogen, maar een groot nadeel vind ik de drukte. Voor de start is het een en al gezelligheid, maar zodra het startschot heeft geklonken, wordt het een sportieve chaos. Sportief, omdat er wel een enorm leuke sfeer aanwezig blijft, maar chaos, omdat het een eeuwigheid duurt voordat iedereen is gestart. En omdat de snelle en langzame lopers veelal door elkaar heen staan in het startvak, is het in de eerste kilometers altijd even lastig om je tempo te vinden.

Aangezien ik vorige week tijdens de Halve Marathon me erg heb ingehouden, mocht ik nu wat harder gaan. Ik wilde rond de 5.00min/km gaan lopen, maar dit bleek helaas in de eerste kilometers onmogelijk. Nu kan ik de chaos bij de start de schuld geven, maar laat ik maar eerlijk zeggen dat ik mijn iets langzamere tempo ook wel fijn vond. Nog 10km te gaan, dus nog alle mogelijkheid om te versnellen. Op de een of andere manier liep ik heel relaxt. Mijn benen voelden goed, geen pijntjes, en ik rende alsof alles vanzelf ging. Soms keek ik op mijn Garmin en zag ik dat ik 4.50min/km liep. "Wauw, maar dat was voor mijn doen wel erg snel." Ik moet nog de nodige kilometers, dus maar even een tandje terug. Om vervolgens weer onbewust een tijdje 5.15min/km te lopen. "Oeps, ik mag weer wat versnellen." Het was eigenlijk continu een strijd met mijn eigen snelheid, zonder dat ik last had van de inspanning.

De stukken tegen de wind in waren alleen wel iets zwaarder. Wat zeg ik, iets zwaarder, die waren erg zwaar! De combi van regen, kou en harde wind was niet echt een pretje. Maar de laatste kilometers had ik de wind in mijn rug. Opdracht: nu snelheid maken. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Het lukte me niet om nog een paar tandjes bij te zetten, ik zat voor mijn gevoel wel aan mijn max. Ik zag op het bord 1.52, maar mijn exacte tijd is uiteindelijk 51min. 2min onder mijn vorige tijd. Op naar het volgende Personal Record op de 10km; onder de 50min!

Wordt gemotiveerd tot A - Healthy Lifestyle en volg mij via Instagram (healthylifenl)

Geen opmerkingen :

Een reactie posten