zaterdag 4 januari 2014

Goede voornemens: don't give up.

Goede voornemens opstellen is vaak niet zo lastig. Je irritatie aan je eigen slechte gewoontes hebben aan het eind van het jaar weer de max bereikt. Dus besluit je dat het nieuwe jaar, weer nieuwe mogelijkheden en kansen biedt voor jezelf om hier iets aan te gaan doen. Zeker een goed voornemen, want slechte gewoontes zijn er om af te leren. Toch zie je vaak dat mensen weer in hun oude patroon vallen. Ze beginnen heel gemotiveerd. Maar naarmate de tijd verstrijkt, verdwijnt langzaam de motivatie en daarmee ook de goede voornemens. En daar zit je dan weer aan het eind van het jaar met een emmer vol aan irritaties en eenzelfde emmer vol goede voornemens. Dat wil je niet.

Hoe zorg je dat je dit jaar je wél aan je goede voornemens houdt? Zeven tips.

Schrijf je motivatie op.
Als eerste, vraag jezelf af: "wil je je slechte gewoontes wel écht kwijt?" Als je antwoord hierop is: "zou leuk zijn", dan vraag ik me af of je het goede voornemen wel voor jezelf moet opstellen. Je gedrag veranderen is niet zo eenvoudig. Dat kost tijd, maar ook inspanning en die inspanning moet je zelf leveren. Is je antwoord volmondig "jaa!", schrijf dan de redenen op waarom je van je slechte gewoontes af wil. Je zit nu nog vol irritaties en als je die op papier zet, kan je ze later in het jaar nog eens terug lezen.

Stel een doel. 
Je goede voornemen is duidelijk, maar wat word je doel? Een doel kan helpen je te motiveren. De Marathon van Rotterdam is mijn doel en dat maakt dat ik 3x per week moet gaan hardlopen. En het fijne is, als je dat doel elke week behaald, geeft dat je heel veel voldoening.

Schrijf je doel op. 
Door het op te schrijven en op een opvallende plek te hangen, vergeet je je doel niet én herinner je jezelf eraan.

Maak een stappenplan. 
Beginnen met hardlopen en dan direct van jezelf verwachten dat je 10km kan rennen? Nee. Elk begin is moeilijk en begin daardoor heel rustig. Als "even een uurtje" wilt gaan hardlopen, terwijl je dat niet gewend bent, is een uurtje veel te veel. Je komt jezelf tegen, het wordt een hel, en je raakt gedemotiveerd.
Maak een stappenplan. Ren 2x a 3x in de week met minimaal 1 rustdag er tussen. Rustdag? Ja, gun jezelf die rustdag, want dat heeft je lichaam nodig. Ren eerst een paar minuten achter elkaar, met een paar wandelpauzes ertussen. Langzaam zul je zien dat het minutenlang rennen makkelijker gaat en je minder verlangt naar de wandelpauzes. Boek succes ervaringen. Telkens iets verder en lukt het een keer niet zo goed, geen probleem. Dan doe je het even wat rustiger aan. Als je maar wel gaat trainen, want elke minuut die je hardloopt, is er een. En daarnaast, je hoeft niet helemaal bek af te zijn als je thuis komt. Soms is een goede training heel fijn, maar "gewoon" een rondje hardlopen kan net zo fijn zijn. Geniet van het hardlopen!

Wijs anderen op je doel of kies hier juist bewust niet voor. 
Deel je doel. Door anderen op de hoogte te brengen van je goede voornemens, kunnen zij je helpen je doel te behalen. Een steuntje in je rug is altijd fijn. Maar je kunt er ook voor kiezen het juist niet te vertellen. Daardoor voorkom je dat anderen geïnteresseerd aan je vragen hoe het gaat met je goede voornemens en dan moet je met de billen bloot. Als je het niet vertelt, kun je rustig en ongestoord aan je doel werken.

Doe het samen.
Samen een doel bereiken is wellicht makkelijker dan alleen. De ander weet wat voor moeite het kost, dus je kunt soms even al je frustraties kwijt als het even niet zo goed gaat. De ander begrijpt je, en kan je tegelijkertijd weer motiveren. En onthoud: als de ander het kan, kan jij het ook.

Wat word je beloning? 
Als je je doel hebt bereikt, mag je jezelf best belonen. Je hebt er immers hard voor gewerkt. Beloon je zelf natuurlijk niet met je oude gedrag, maar een beloning in de vorm van een aandenken, zorgt dat je als je hier naar kijkt, trots op jezelf mag zijn dat je doel hebt behaald.

I'm not telling you it's going to be easy, I'm telling you it's going to be worth it. 

Toen ik voor mezelf het doel stelde om de Marathon van Rotterdam te gaan lopen, postte ik die quote. En die woorden zijn zo waar. Het trainen voor de Marathon is niet altijd makkelijk, maar het levert me nu al wel heel veel op. Zowel de inspanning als de ontspanning die ik tijdens het hardlopen ervaar. Maar ook die voldoening en de trots die een run me geeft. Aan de ene kant zie ik op tegen 13 april (42km, phoe), maar aan de andere kant kijk ik er ook heel erg naar uit. It's going to be worth it!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen