dinsdag 28 januari 2014

Healthy Lifestyle



Er zijn tegenwoordig heel veel dieetboeken. Van Sonja Bakker tot aan BodieBoost, van Weight Watchers tot aan alle ideeën voor clean eating, alleen maar suikervrij, raw en vegan food. Afvallen kan op meer dan 100 verschillende manieren en welke het meeste effectief is? Geen idee. Ik ben niet tegen afvallen, maar ik ben ook niet direct voor (een bepaald dieet). Ik denk dat je met een gezonde leefstijl al een heel eind kunt komen.

Als ik naar mijzelf kijk, ben ik niet iemand die alles kan eten zonder ook maar een grammetje aan te komen. Nee. Een aantal jaren geleden woog ik denk ik een kleine 10 kilo meer dan nu. Het leven van een student is vaak niet de gezondste. Mijn dag en nachtritme was niet bepaald regelmatig, biertjes waren mij niet onbekend en na een avondje stappen sloeg ik een calorierijk hapje vaak niet af. Ik verwachtte dat ik tijdens mijn maanden vrijwilligerswerk in Ghana wel wat kilo kwijt zou raken, aangezien andere vrijwilligers deze ervaring wel hadden, maar helaas. Ik kwam keurig vijf kilo aan. Nu wil ik niet zeggen dat ik zwaarlijvig was, maar volgens vriendlief had ik in die tijd wel een "ganzenkontje". En, bedankt.

Ik ben nooit bewust bezig geweest met afvallen, maar ik ben in vergelijking met een aantal jaren terug wel wat kilo's lichter. En ik denk dat dit komt, omdat ik gezond(er) en bewust(er) leef. Ik eet veel groente en fruit, ik sport veel, maar ik geniet ook van de day off momenten. Momenten dat ik op de bank met een glas rode wijn en een kaasplankje zit. Alles behalve gezond, maar zo fijn. Een geluksmomentje dat je nodig hebt, die je moet koesteren en die je de volgende dag de motivatie moet geven om weer te balansen.

Wat ik hier mee wil zeggen? Ik denk dat je jezelf een gezonde(re) leefstijl kunt aanleren. Als ik het kan, kan een ander het ook. Hierbij mijn tips voor een Healthy Lifestyle.
  • Ontbijten. Ik kan niet zonder, maar ik wil ook niet zonder. Mijn ontbijt is niet elke ochtend hetzelfde. De ene ochtend ga ik voor mijn "appeltaart" ontbijt en de andere ochtend ga ik voor mugcake met fruit. Elk ochtend wat anders, soms probeer ik iets nieuws en dat zorgt er waarschijnlijk voor dat het ontbijt me niet tegen gaat staan. Sterker nog, als ik uit mijn bed stap, heb ik zin in een ontbijtje. 
  • Bewegen. Op de bank je ogen dicht doen en er van uit gaan dat je kilo's er vanzelf kilo's vanaf vliegen. Nee. Maar ik zeg bewust bewegen in plaats van sporten. Boodschappen doen, het huis schoonmaken, de trap nemen ipv de lift, het is allemaal beweging. 
  • Een volle fruitmand. Ik heb bijna altijd wel fruit in huis. Als het bijna op, haal ik weer een nieuwe voorraad. Op die manier zorg ik ervoor dat ik altijd iets gezonds kan pakken als ik trek heb. De ene keer is dat gewoon een stuk fruit, de andere keer maak ik een Healthy Shake
  • Zorg dat je niet teveel snoepjes, koekjes en/of chips in huis hebt. Daardoor is de verleiding groot. Maar als je écht trek hebt in iets, pak het dan. Beperk je tot een kleine hoeveelheid, geniet er bewust van en maak met jezelf de afspraak dat je niet de hele zak leeg eet. Een chipje is lekker, maar vult natuurlijk niet. Dus ga er niet vanuit dat je na een zak chips vol zit. 
    • En wat betreft chipjes, er zijn ook gezonde chips! Lindsey postte op haar blog Dailylin.nl ooit een recept voor gezonde chips van boerenkool!
  • Koekjes kun je ook zelf maken. En koekjes hoeven niet altijd slecht te zijn. Neem een voorbeeld aan mijn Healthy Cookies. Dan is het nog niet gezond om 10stuks op een dag te eten, maar een gezond koekje bij de koffie stilt je honger/trek en kan geen kwaad. 
  • Probeer niet continu met de weegschaal bezig te zijn. Ben bewust met een gezonde leefstijl bezig, en geniet van lekker, gezond eten. Heb je een keer echt trek in iets ongezonds? Dan neem je iets ongezonds. Als je er maar van geniet! Dat is mijn "dieet". 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen