zondag 19 januari 2014

Healthy Snack: balletjes van noten en inca bessen.


De tijd tussen de lunch en het avondeten duurt mijn maag vaak iets te lang. Omstreeks 15.00u laat ie van zich horen en als ik thuis ben, wil dat nog wel eens aanzet zijn om even de keuken in te duiken op zoek naar iets lekkers. Een kant en klare snack of juist op zoek naar ingrediënten om iets te maken, zodat ik mijn maag weer even stil kan krijgen tot het avondeten.

Zo ook gisteren. Ik dook de keuken in, en vond daar inca bessen. Dit bracht me op het idee om het recept van voedingscoach Rens Kroes voor balletjes van noten en inca bessen eens te maken. Een eenvoudig recept met slechts vier ingrediënten: noten, dadels, geraspte kokos en incabessen.

Inca-bessen, even op een rijtje: wie, wat, waar en waarom.
Inca-bessen bevatten (net zoals Gojibessen) een bijzonder hoog eiwitgehalte en veel vitamines. Ze zijn afkomstig uit Peru en daar geplukt en rauw te drogen gelegd. Je kunt de inca-bessen qua uiterlijk vergelijken met gedroogde rozijnen, maar de smaak is geheel anders. Incabessen zijn zoet, maar hebben een zure na smaak. Ze zijn daardoor lekker in een gerecht (bijvoorbeeld een salade), maar ook gewoon als snack.

Healthy Snack. 
Rens Kroes gebruikt in haar recept alleen amandelen en cashewnoten. Ik gebruikte een handje notenmelange (onbewerkte, ongebrande noten, zonder toevoegingen van zout en suiker). Overige ingrediënten zijn: een handje incabessen, zeven dadels, geraspte kokos en drie theelepels water. Doe alle ingrediënten in een kom en mix deze met een keukenmachine. Ik gebruikte een staafmixer, maar het is hierbij wel van belang dat je de noten alvast in kleinere stukjes snijd, voordat je gaat mixen.
Draai van het mengsel balletjes en rol deze door de kokosrasp: Ét voila, je Healthy Snack is klaar!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten