vrijdag 3 januari 2014

Oliebollen eruit. Healthy Cookies erin.


Gister moest ik 's avonds werken en dat betekende dat ik 's ochtends de nodige uurtjes in mijn studieboeken kon doorbrengen. Lazy January 1st: stop. Productive January 2nd: start. Ik stond vroeg op, maakte een heerlijk oats-ontbijtje en een simpele Healthy Shake van peer, appel en Gojibessen om vervolgens een boek open te slaan. Maar na twee uur studeren kon ik een shotje cafeïne wel gebruiken en iets lekkers voor bij de koffie zou ook niet vervelend zijn. Aangezien de oliebollen met NYE allemaal op zijn gegaan, was het tijd voor iets anders: een gezondere variant. Ik pakte mijn superfoods en bakspullen erbij, dook de (koel)kast in, en nog geen 15min later stond er een heerlijke cake in de oven. Weer een half uurtje studeren onder het genot van de geur van verse cake en mijn study/coffee break was klaar.

De foto van de cake kwam al op Instagram voorbij, waarbij meerdere om het recept vroegen. Dus, bij deze!

Ingrediënten: 
- Halve banaan
- kopje havermout
- 6 dadels 
- 2 eieren
- mespuntje bakpoeder
- 1 el lijnzaad
- 1 el chiazaad
- handje notenmelange (ik gebruikte de notenmelange van de Gezondheidswinkel)
- kokosschaafsel
- el bruine basterd suiker (voor echte Healthies kan je dit ook weglaten)
- 200ml (amandel)melk

Verwarm de oven voor op 180graden. Snijd ondertussen de banaan in stukjes en prak fijn met een vork. Snijd vervolgens de dadels in kleine stukjes en voeg deze bij de banaan. Voeg vervolgens de havermout, eieren, bakpoeder, het lijnzaad en chiazaad, de bruine basterd suiker en de melk toe en mix het geheel een paar minuten. Vet een cakevorm een beetje in, en voeg net voordat je de cakemix in de cakevorm doet, nog de notenmelange toe (roer door de cakemix). Strooi on top nog wat kokosschaafsel en de cake is klaar om de oven in te gaan: 30 minuten op 180graden (kijk voor de zekerheid wel even tussenrdoor, elke oven is weer anders). Ét Voila! Koffie erbij en je (study)coffee break is klaar! 



1 opmerking :