dinsdag 21 januari 2014

Weten wat je echt wilt


Een doel hebben is punt een. Maar een doel écht nastreven, je aan je goede voornemen houden en er volledig voor gaan is punt twee. Voordat je een doel formuleert is het goed om te weten waarom je het echt wilt behalen. Als ik naar mezelf kijk, zijn op dit momenten afstuderen en de marathon van Rotterdam mijn grootste doelen. Beide uitdagingen zijn niet onhaalbaar, maar ik moet er wel hard voor werken komende maanden. Vervelend? Nee. Moeilijk? Soms. Gemotiveerd? Ja. Enorm! Omdat ik weet dat ik deze doelen echt wil behalen.

Het behalen van een doel vergt vaak tijd, energie en doorzettingsvermogen. Kijkend naar mijn weg naar afstuderen. Studeren kost tijd. In hardlopen ben ik geen Speedy Gonzalez en in studeren ook niet. Zowel kant en klare stof studeren, als mijn scriptie schrijven kost me tijd. Veel tijd. Tijd is energie en energie kost doorzettingsvermogen. Nee, studeren is niet altijd fijn. Net zoals laatst: een tentamen. Ik moest geheel nieuwe stof bestuderen. Leergierig als ik ben begon ik enthousiast aan de grote hoeveelheid stof. Het kostte me veel tijd om alles door te nemen, maar het lukte. Toch haalde ik mijn tentamen nét niet. Een domper, een tegenslag. Ik baalde enorm, maar moest ook weer door. Mijn herkansing staat weer gepland, dus binnenkort opnieuw met mijn neus de boeken in. En daarnaast mijn scriptie. Naast het (be)studeren van de stof voor mijn tentamen, moet ik mijn scriptie schrijven. Druk druk, soms wat tijdsnood, maar door goed te plannen en positief te blijven komt het afstuderen steeds iets dichterbij.

Kijkend naar de marathon, komt het eigenlijk op hetzelfde neer. Trainen kost tijd. Ik ga drie keer in de week hardlopen en een rondje hardlopen kost energie. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik altijd zin heb om op te gaan hardlopen. Nee. Mijn agenda vraagt om een planning en dat betekend dat ik moet gaan, op het moment dat ik eigenlijk geen zin heb. Want een ander moment is er niet. En dat vergt soms wat doorzettingsvermogen. Fijne is wel dat als ik ga, ik niet snap waarom ik geen zin had. Hardlopen voelt zo goed! Het gevoel van vrijheid, energie kwijt kunnen, maar tegelijkertijd ook energie opdoen, de buitenlucht, je hoofd kunnen leegmaken, trots op jezelf kunnen zijn. Echt, hardlopen is fijn!

Mijn conclusie is dat welk doel dan ook, het kost je tijd, energie en veel doorzettingsvermogen. En daarom moet je goed weten als je een doel voor jezelf opstelt, wat je wilt behalen en waarom. Op het moment dat het dan even tegenzit, kan je jezelf hier aan herinneren en levert het je hopelijk weer motivatie op om door te gaan.

Weet jij wat je echt wilt? 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten