maandag 21 april 2014

Herstellen van een marathon


Het is inmiddels alweer (ruim) een week geleden dat ik de Marathon van Rotterdam liep. Waar ik voorheen 3x in de week ging hardlopen, heb ik tot op de dag van vandaag nog geen meter hardgelopen. What?! Why?! Weird?! Een terugblik naar afgelopen week: hoe zag mijn (herstel)week eruit na de marathon?

Maandag & dinsdag
Ik heb nog nooit zo'n spierpijn gehad! Opstaan, in beweging komen, wandelen, de trap af, de trap op, alles, maar dan ook echt alles in mijn benen deed zeer. Maar, het gekke was, dat was ook het enige. Ik had verder geen last van een extra moe gevoel of minder energie. Sterker nog, ik barstte van de energie! Ik wilde wel een rondje "uitlopen", alleen telkens als ik opstond, werd ik weer herinnerd aan de spierpijn en vond ik het prima om "niks" te (hoeven) doen.

Woensdag & donderdag
Spierpijn is niet fijn, maar het went wel. Dus toen ik woensdag opstond en vrijwel geen enkel pijntje meer voelde, was ik verbaasd. Dat gaat snel! 's Middags sprak ik mijn moeder even aan de telefoon en zei dat ik eigenlijk wel weer een rondje zou kunnen/willen hardlopen. Helaas vond mijn moeder dat geen goed plan. Uit ervaring zei zij, dat een herstel van minimaal 7 dagen belangrijk is, ondanks dat je lichaam qua spierpijn vrij snel lijkt te herstellen. Natuurlijk zijn er meerdere theorieën over, maar ik wilde niks riskeren. Dus, ondanks dat ik me super voelde, ik barstte van de energie en het idee had dat ik wel weer kon gaan lopen, luisterde ik trouw en liet ik mijn hardloopschoenen nog even staan.

Vrijdag 
Ook vrijdag deed ik niks qua sporten. Het enige wat ik deed is studeren en nadenken over een volgend doel. Als eerste staat de Ladiesrun met vriendinnen op de planning: 10km. Misschien ga ik voor een PR, maar dat wordt niet mijn volgende doel. Ik wil iets groters, iets uitdagenders. Maar wat? Weer een marathon? Een doel met betrekking tot wielrennen of mountainbiken? Of juist de combinatie, in een triatlon? Wordt vervolgd...

's Avonds vierde ik het vrije weekend in de stad met mijn vriend en vrienden. Borrelen, wijntjes, gezelligheid en een klein dansje. Voor mijn gevoel is het even geleden dat ik zo kon genieten van een zo'n avond, omdat er de volgende dag altijd wel weer een training gepland stond. Zoals ik al eens eerder schreef, aan het trainen voor een marathon zitten voor- en nadelen en de volgende dag 100% fit zijn na een feestje, was zo'n nadeel.

Happy Easter!
Zaterdag, zondag & maandag was ik een heerlijk weekendje weg met mijn familie. Het was een ontzettend fijn weekend, maar ik kreeg helaas wel last van een verkoudheid. Nu weet ik natuurlijk niet of het in relatie staat tot de marathon, maar mijn ervaring is wel dat de marathon in die zin een aanslag is geweest op mijn lichaam. Ondanks dat ik in no-time herstelde van de spierpijn, was mijn weerstand (waarschijnlijk) wat minder, waardoor ik een simpele verkoudheid niet kon hebben. Ag ja, als dat het enige vervelende is van het herstellen van een marathon? 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten