donderdag 10 april 2014

Marathon dubio's


De zenuwen nemen langzaam aan toe. De voorbereiding qua training zit erop, maar nu begint de voorbereiding voor de marathon zelf. Wat trek ik aan? Wat heb ik allemaal nodig? Heb ik deze benodigdheden allemaal al in huis? Yes, noem me een stresskip, maar een goede voorbereiding, is het halve werk. Toch? Mijn marathon dubio's. 

Wat trek je aan?
Ik heb al meerdere keren deze vraag gekregen van familie of vrienden die willen komen kijken. Maar ik moet ze nog steeds het antwoord schuldig blijven. Ik weet het niet. Lange of korte tight? Met of zonder mouwtjes? Kleur of geen kleur? Ik ben in dubio.

Het antwoord op de vragen lange of korte tight en met of zonder mouwtjes is makkelijk. De temperatuur lijkt goed. Niet te warm en niet te koud, dus als het zo blijft loop ik in een t-shirtje (of hempje) met een kort broekje. Maar de kleur vind ik iets moeilijker.

Mijn voorkeur gaat uit naar kleur. In kleur val je namelijk meer op, althans, dat is het idee. Ik heb een knalroze hempje, al is het de vraag of dit knalroze hempje tussen de 13.499 andere hardlopers nog opvallend is. Vriendinnen van mij die laatst aan de CPC mee deden, zeiden dat ik geen roze hempje aan moest trekken, omdat elke vrouw tegenwoordig in het roze loopt. Tsja, zit wat in... Dus dat bracht mij op de vraag of een basic outfit qua kleur misschien toch niet een beter idee is. Zwart of wit bijvoorbeeld. Geen opvallende kleuren, maar misschien wel weer opvallend, tussen alle andere gekleurde outfits. Ik ben nog in dubio.

Neem je een telefoon mee/Ga je met muziek op lopen? 
Wederom een vraag waar ik het antwoord nog niet op weet. Een telefoon heb ik onderweg niet nodig, maar kan misschien wel leuk zijn bij de start om bijzondere momenten mee vast te leggen. Ik noem een You never walk alone, dat door alle zenuwachtige hardlopers aan de start wordt meegezongen. Of een #selfie net voor de start, een moment om nooit meer te vergeten.
Daarnaast kan ik op mijn telefoon mijn Spotify playlist luisteren. Toch fijn als ik op een moeilijk moment kom in de marathon en ik even een paar meeslepende nummers op kan zetten. Maar aan de andere kant, als ik het parcours bekijk, staat er om de zoveel meter ook een muziekinstallatie van de Rotterdam Heartbeat, wat eigen muziek weer overbodig maakt. Wederom, in dubio.

Wat eet je zondagochtend? 
Iets waar ik al wel een keuze in kan maken, is mijn ontbijt. Aangezien ik bijna altijd 's ochtends ontbijt met havermout met fruit en noten of cruesli met magere kwark, fruit en noten, ga ik zondagochtend niet iets anders op het menu zetten. Of het wordt havermout, of het wordt cruesli. Sowieso samen met een bakje koffie om a) wakker te worden en b) om de stoelgang op gang te brengen. Yes, dirty detail, maar 42km lopen met een volle buik, no way. En daarnaast veel water, een banaan en een eierkoek om de honger te stillen tot aan de marathon.

Hoe bereid je je voor in de week voorafgaand? 
Elke avond maak ik er een kleine pasta-party van hier in huis. Nu moet ik dit "marathon-dieet" vanavond even onderbreken met een tapas avond met collega's, maar morgen zet ik de pasta-party weer voort. Daarnaast drink ik minimaal twee glazen bietensap per dag. Niet mijn favoriete drankje, maar in combinatie met een zelfgemaakte healthy shake (van bijv. bevroren rood fruit & banaan) prima te doen.
Ook drink ik ongeveer 2liter water per dag. Er zit standaard een fles Spa in mijn tas en als ik de mogelijkheid heb, drink ik verse munt thee, mijn favoriet momenteel. Minder koffie, meer water en geen alcohol.

Heb ik alle benodigdheden in huis? 
Om een marathon te lopen heb je (eigenlijk) niets meer nodig dan een paar goede hardloopschoenen en een setje kleding. En toch is mijn checklist met alles wat ik mee wil nemen iets groter.
  • Nieuwe hardloopschoenen. Voldoende ingelopen? Check. Zitten ze lekker? Check. 
  • Nieuwe running sokken. Ingelopen? check. Uitgewassen? Check. 
  • Is mijn Garmin batterij opgeladen? Check. 
  • Nieuwe sport bh. Naadloos? Check. 
  • Gehwol voetcreme. Check. 
  • Potje Vaseline. Check. 
  • Voldoende gelletjes. Check. 
  • Nieuw zakje Powerbar winegums. Check. 
  • Drinkbelt, incl een pakje zakdoekjes. Check. 
  • Haar elastiekjes. Voor alle zekerheid. 
  • Schuifspeldjes. Voor alle zekerheid. 
  • Check. Check. Dubbel check?
Nog drie dagen! Counting down. 

6 opmerkingen :

  1. Meid, ik hou het niet meer!
    OMG ik ben bang, fijn dit lijstje :)
    Ik neem omderweg ook wat Dadels mee heerlijk, lekker zoet. Ik zou gewoon je telefoon meenemen, als je even geen muziek wilt luisteren doe je ze toch lekker uit.
    Spannend he! maar het gaat je zeker lukken, je bent erg goed getraind!

    X

    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zenuwen & nerveusiteit all over, gekkenwerk dit. ;-) Maar komt goed, ook bij jou. Gaat jou ook zeker lukken, together we beat the distance. X

      Verwijderen
  2. Super leuke blog! Gaat helemaal goed komen. En die (gezonde!) spanning brengt je straks de kilometers door en finish over. Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend he? Steeds meer kriebels hoe dichterbij het komt... ik heb alle tijd met veel plezier je blogs gelezen! En train met je mee ;) Ik sta zondag voor de 2e keer aan de start van de marathon in Rotterdam, maar de kriebels zijn er niet minder om (misschien wel meer). Ik neem lekker een muziekje mee voor onderweg, de muziek langs de weg is natuurlijk ook fijn, maar ben je ook snel aan voorbij gerend... En over de kleding, heb ik ook m'n twijfels. Ik dacht ook: zwart! Valt op door z'n onopvallendheid... maar nu is het marathon shirt natuurlijk ook zwart, hihi. Dus weet ik het nog niet. Het komt goed, allemaal! Zet em op, zie je bij de finish.
    groetjes, Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, leuk! En merci voor de tips, ik denk dat ik idd toch maar mijn mobiel incl muziek meeneem. Beter mee verlegen dan om verlegen. ;-) Jij ook heel veel succes!

      Verwijderen
  4. Chick, heeeeeel veel succes!! Klinkt allemaal goed (leuke blog!), je bent top voorbereid, dus no worries en knallen!! (En ja, dat is makkelijk gezegd vanuit de palmbomen beach in Maleisie haha) Maaar ik leef met je mee! Hopelijk kun je er ook een beetje van genieten.. Good luck, you can do it! X

    BeantwoordenVerwijderen