dinsdag 1 april 2014

Mijn trainingsweek


Nog 2 (trainings)weken.

Nog 5 trainingen. 

Nog 12 dagen! 

Ik kan het me nog niet voorstellen, maar volgende week zondag loop ik de marathon van Rotterdam. Het komt dichterbij. Nog 5 "rondjes" hardlopen te gaan...

Hoe herstelde ik afgelopen week van de duurloop van 35km en hoe ziet mijn op een na laatste trainingsweek eruit?

Mijn benen (en mijn voeten) voelen alles behalve heel goed. Afgelopen week heb ik maar twee(!) keer hardgelopen. Shame on me, maar het kwam er gewoon niet van. Weinig tijd, een drukke agenda, maar de voornaamste reden was dat ik voelde dat mijn benen wat extra rust wilde na de 35km. Ik liep donderdag mijn eerste 10 kilometer en dat ging okee. Zaterdag liep ik weer ruim 10km en wederom, dat ging okee. Maar echt fijn liep ik niet. Ten eerste: "Hallo zomerse temperaturen! Hallo "zware" weersomstandigheden." De zon en de temperatuur van de afgelopen dagen is heel fijn, maar om in hard te lopen? Nee, bedankt. Geef mij maar een temperatuur van ruim 10 graden. En ten tweede: ik zal niet in detail treden, maar mijn voeten hebben het zwaar te verduren gehad tijdens de 35km (lees: "Hallo blaren!"). Minder, want telkens als ik ga hardlopen krijg ik al snel een branderig gevoel.

Dus, conclusie: mijn benen en mijn voeten hadden wat extra rust, zorg en aandacht nodig. Door maar twee keer te gaan hardlopen heb ik ze die proberen te geven.

Gisteren stond er 18km op de planning. Wederom waren de weersomstandigheden niet ideaal, maar in een kort broekje en een t-shirt ("Hello summer!") wel te doen. Water mee en gaan! De eerste 2km gingen moeizaam, maar daarna kwam ik er in. Ik liep gemiddeld 5.45min per km en dat is voor een duurloop tempo iets te snel (voor mij). Maar het ging zo lekker, dat ik me niet wilde/kon inhouden. Helaas kwam er na de 12km een "man met de hamer" ofzoiets, want na mijn korte wandel/drink pauze kwam ik er niet meer in. Mijn benen voelden zwaar, en ook mijn voeten gaven weer pijnprikkels.

Kan ik nu echt de conclusie trekken dat mijn benen niet (meer) fit zijn? Nee. Ik denk dat het meer tussen mijn oren zit, dan dat ze daadwerkelijk "niet fit" zijn. Al die weken training en al die kilometers. Mijn benen zijn er eerder een beetje klaar mee, denk ik. Ze willen niet meer trainen, ze willen het gewoon gaan doen. En ik ook. Ik ben klaar voor de Marathon, nog 5 rustige trainingen te gaan, fit blijven, en hopen dat de tijd snel gaat. Volgende week zondag... I am ready!

Mijn trainingen komende week:

  • 10km: 2km inlopen, 5x 200m tempo, p = 200m dribbelen, 3x 1km tempo, p = 500m, 1,5km uitlopen
  • 15km: 2km inlopen, 5km rustig tempo, 4km iets versnellen, 2km rustig tempo, 2km uitlopen
  • 10km: rustige duurloop
    • Totaal: 35km

2 opmerkingen :

  1. Ik heb dit ook de laatste twee weken. Maar ik probeer er niet onzeker van te worden. Heb je al eens geprobeerd om vaseline op je voeten te smeren? Precies op de plekken waar je altijd blaren krijgt? Ik doe het altijd en sindsdien heb ik geen blaren meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, nog nooit geprobeerd om mijn voeten in de smeren met Vaseline, maar bedankt voor de tip!

      Verwijderen