maandag 5 mei 2014

Don't let your dreams, be dreams


Een lieve vriendin reist (al ruim) een half jaar door Australië en Nieuw-Zeeland, Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Don't let your dreams, be dreams. Ongelofelijk waar, maar niet altijd zomaar te realiseren. Totdat je de mogelijkheid krijgt om een droom wel uit te laten komen en dan is het aan jezelf om deze met beide handen aan te grijpen. Zij deed dat. Et voila, ze leert het leven aan de andere kant van de wereld kennen en ze geniet van een droom die werkelijkheid is geworden.

Ik denk nog vaak terug aan het moment dat ik zelf in het vliegtuig stapte. Ik wilde een aantal maanden alleen gaan reizen en tegelijkertijd wilde ik iets nuttigs doen. Backpacken in Australië of een reis door Amerika stonden op mijn wish-list, maar toch kwam ik uit bij vrijwilligerswerk in Ghana. Na ruim drie jaar Verpleegkunde te hebben gestudeerd vond ik het tijd om mijn opgedane kennis te delen. Niet dat ik het idee had dat ik de wereld zou kunnen verbeteren, maar de droom om een heel klein steentje bij te dragen, was wel aanwezig. Don't let your dreams, be dreams. En zo stapte ik vier jaar terug in het vliegtuig. Alleen. Zonder dat ik wist wat me te wachten stond.

Tijdens mijn vier maanden in Ghana leerde ik een andere wereld kennen. Een wereld die je zelf moet zien, voelen, ruiken en horen, voordat je je er pas echt een beeld van kan vormen. Een wereld die ik niet in woorden kan omschrijven. Mijn vier maanden in Ghana, inmiddels alweer vier jaar geleden voelen als een droom. Een droom die momenteel heel onwerkelijk voelt. Terwijl ik, als ik de foto's terug kijk, en mijn verhalen erover lees, zeker weet dat ik de droom die ik ooit had om vrijwilligerswerk te doen, wel echt heb laten uitkomen.

Ik denk dat het komt door de verschillende werelden. Onwerkelijk en werkelijkheid liggen eigenlijk heel dicht bij elkaar. Het leven in Ghana is niet te vergelijken met het leven in Nederland. Het pure, basic leven uit Ghana en het drukke, rijke leven in Nederland. Het voelt ergens zo onwerkelijk, omdat ik alweer helemaal gewend ben aan mijn leven hier. Ik maak me soms druk om de meest kleine dingen, terwijl ik juist in Ghana leerde om te relativeren. Om niet vooruit te kijken, maar te genieten van het hier en nu.

Okee, laat ik tot een punt komen, want volgens mij is dit de meest onsamenhangende blog ooit. Mijn conclusie: als je een droom hebt, ga er dan voor! Dromen is iets moois. Een onwerkelijke wereld in je gedachten creëren, om vervolgens verder te dromen hoe je deze onwerkelijke wereld, werkelijkheid kan maken. Volg je hart, ga een uitdaging aan, spring eens in het diepe en leef je leven, zoals je dat (zelf) wilt leven. 
Don't let your dreams, be dreams. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten