zaterdag 26 juli 2014

Tips voor een healthy lifestyle


Hoe fijn is het als je tuin vol staat met frambozen, rode bessen, bramen, kersen, aardbeien en verse munt?! Om nog maar over het fruit (en groente) wat nog niet rijp is te zwijgen. Het kan, of beter nog, dat is het geval bij mijn schoonouders. Regelmatig wordt mijn keuken gevuld met een grote hoeveelheid vers fruit wat ervoor zorgt dat ik heel veel kan variëren: verschillende ontbijtjes, verse munt thee, koken met heel veel groenten en experimenteren met healthy shakes.

Ik heb voor mezelf een aantal tips op een rijtje gezet om (weer) gezond(er) te gaan eten. Tijdens een vakantie schiet dat er bij namelijk bij in. Zonder schuldgevoelens geniet ik van heel veel lekkers. Ontbijten met vers brood van de bakker met (een dikke laag) Nutella, ice coffee op weg naar het strand, elke dag een vers schepijsje (of twee), kaasplankjes, tapas, witte wijn of een ijskoude Radler aan het eind van de middag en 's avonds nog een keer uitgebreid uiteten met de heerlijkste pasta's en pizza's. Kortom, weinig gezonds, weinig healthy lifestyle. Ik hield mezelf voor dat ik deze thuis wel weer op zou pakken. Et voila, daar is het nu tijd voor.

Hierbij enkele tips om de knop weer om te zetten. Op naar die balans van gezond, met ongezond. Alleen maar groente en fruit hoeft in mijn ogen ook weer niet. Het blijft tenslotte zomer, waar je tijdens de middagborrels van mag genieten. Het gaat om die combinatie, die balans. 's Ochtends een healthy shake en 's middags een glas wijn bijvoorbeeld. Of 's middags tapas en 's avonds een simpele gezonde salade.

  • Vers fruit is soms best prijzig, maar laat het je niet weerhouden om geen fruit aan te schaffen. Je kunt op verschillende plekken aan goedkoper fruit komen. Koop bijvoorbeeld fruit op de markt, in de aanbieding, of rijdt even de polder in en scoor bij de boer/kweker zelf een paar bakjes fruit.
  • Als je een grote hoeveelheid fruit in je keuken hebt liggen, wees er dan op bedacht dat deze snel kan gaan schimmelen en dat is natuurlijk zonde. Wat je ook kunt doen is fruit invriezen. Dan heb je er veel langer plezier van en hoef je geen fruit weg te gooien, omdat het bedorven is. 
  • Over invriezen gesproken. Vul verschillende bakjes met verschillende fruitsoorten die samen een combinatie vormen voor een healthy shake en zet deze vervolgens in de vriezer. Als je 's ochtends wakker wordt (of de avond ervoor) pak je een bakje met fruit, doet deze in de blender et voila, je smoothie is klaar! 
  • Maak met jezelf afspraken, wat je wel en wat je niet mag qua (ongezond) eten en denk daarbij ook na over de hoeveelheden. Ongezond eten moet je beperken tot kleine hoeveelheden. Ik ben geen diëtist en ben ook geen ervaringsdeskundige als het om afvallen gaat, maar wat voor mij werkt qua healthy lifestyle is met name die balans. Een combinatie van de ene dag heel gezond, om de volgende dag iets minder streng te zijn. 
  • Maak water lekker(der) door er verse munt, citroen, limoen, rode besjes, aardbeien of wat dan ook aan toe te voegen. Zet de kan vervolgens in de koelkast en je maakt de kans om een fles frisdrank leeg te drinken een stuk kleiner. 
  • Maak eens verse munt thee. Wederom, het ziet er leuk uit en het smaakt heerlijk.
  • Zoek een trainingsschema of pak je oude trainingsritme weer op. Dat is niet makkelijk na een periode van complete rust en de eerste trainingen zullen dan ook zwaar zijn. Begin met kleine stapjes en wees niet ontevreden, omdat je voorheen veel makkelijker een grotere afstand liep. Elke training is er een. Bouw langzaam je conditie weer op en dan merk je vanzelf dat het lopen (of andere sport) iedere training iets makkelijker zal gaan. 
  • Wellicht helpt het om een concreet doel te stellen voor in het najaar. Ergens naar toe trainen geeft voldoening en energie als je ziet dat je steeds dichter bij het bereiken van je doel komt. 
Er zijn nog veel meer dingen te bedenken, maar wees zelf ook creatief. Door er op een ongedwongen manier over na te denken, maak je het leuk. Een gezonde leefstijl is niet moeilijk, vervelend of onmogelijk. Het zit in de kleine dingen die een verschil kunnen maken. Succes & let's get healthy, baby! 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen