vrijdag 5 september 2014

Update: hardlopen, yoga & wielrennen

Sinds een aantal weken houd ik weer wekelijks mijn trainingsschema bij en dat bevalt me goed. Ik ben en blijf hierdoor gemotiveerd en krijg de regelmaat in het hardlopen weer te pakken. Niet af en toe een rondje van 5 á 10km, maar drie keer per week een gerichte training waardoor ik merk dat de lange duurlopen me (weer) steeds makkelijker af gaan.

Helaas zit de regelmaat er bij yoga & wielrennen (nog) niet in. Het voornemen om vanaf augustus verschillende yoga lessen uit te proberen is er nog niet van gekomen. En sinds mijn vakantie heb ik ook geen enkele kilometer meer op mijn racefiets gemaakt, terwijl de Dam tot Dam classic al snel dichterbij komt.

Hierbij een update wat betreft hardlopen, yoga en wielrennen en mijn doelen voor komende tijd. 

Hardlopen. 
De ene week lukt het me wel, de volgende week lukt het me niet. Het heeft voor mijn gevoel niet zozeer met geen motivatie te maken, maar meer met geen tijd. Zoals ik enkele weken geleden al schreef, soms is het noodzakelijk om prioriteiten te stellen. Iets waar ik een hekel aan heb, omdat ik het liefst alles met de volle 100% doe. Maar aangezien dat niet altijd mogelijk is ben ik soms genoodzaakt om keuzes te maken. Net zoals gister avond. Ik was toe aan een avondje niks en gunde mezelf een avondje niks, ondanks dat ik komend weekend waarschijnlijk ook niet toe kom aan veel km's i.v.m. een festival en werk. Ja, prioriteiten en leuke dingen en wat voelt het goed dat ik een keer kies voor mezelf. Aan motivatie geen gebrek, volgende week zie ik kansen genoeg om mijn gemiste training weer in te halen. En dat is voor mijn gevoel the spirit, jezelf niet afrekenen op je falen, maar kijken naar mogelijkheden/kansen hoe die op te lossen.

Yoga. 
Regelmatig rol ik hier in huis mijn yogamatje uit en doe ik een les van de 30days yoga challenge. Aan de ene kant saai, maar aan de andere kant heerlijk relaxt. Snel, thuis en tussendoor. Een voordeel, omdat het me maar 15 a 20 minuten kost. Maar een nadeel omdat het zo kort en gehaast is. Het fijne aan yoga vind ik juist (naast de lenigheid en kracht die ik op doe) de rust die ik ervaar. En "even snel tussendoor" en rust komen daarin niet echt overeen. Ik had het voornemen om meer naar yoga te gaan in een yoga studio en daarnaast had ik het idee om verschillende vormen van yoga te ontdekken. Maar tot op heden is dit er nog niet van gekomen. Wederom een kwestie van prioriteiten. Ik ga dit zeker doen, maar gezien mijn agenda ben ik genoodzaakt het nog even op de lange baan te schuiven en vermaak ik me nog prima met af en toe een lesje van de 30days yoga challenge. 

Wielrennen. 
Ik heb drie keer een rit van ruim 90km gemaakt en dat ging super. Ik had nauwelijks last van vermoeidheid in mijn benen (of billen). Als ik van te voren goed eet en voldoende eten en drinken meeneem voor onderweg (wat een keer niet het geval was, ai stomme fout), dan kan ik zonder problemen 3 a 4 uur achter elkaar fietsen. Nu is 90km natuurlijk nog geen 145km, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik over twee weken de Dam tot Dam Classic ga uitrijden. Het zal zwaar worden, mijn benen en billen zullen het te verduren krijgen, maar als het weer een beetje mee zit, ik niet urenlang keiharde wind tegen heb, dan fiets ik hem uit. Aan doorzettingsvermogen zal het niet liggen, verwacht ik. Ik ben enorm benieuwd naar deze nieuwe ervaring!

Mijn focus ligt op het hardlopen en dat zal denk ik altijd zo blijven. Ik doe yoga en wielrennen erbij en ga zelfs soms nog een rondje op mijn mountainbike weg. Sporten, gewoon voor de ontspanning. Ik ben er een ster in om verschillende doelen aan te gaan en het liefst allemaal tegelijk, maar ik merk dat dat niet mogelijk is. Eén doel, hier gericht voor trainen en alles wat je er naast doet, is meer dan meegenomen. Een fit lichaam, voldoende energie en een gezonde geest, dat is het belangrijkst en ik krijg die door de combi van veel sporten, maar ook met af en toe een avondje niks. Benen op de bank, glas rode wijn, kaasplankje en goede gesprekken met de liefste mensen om me heen. Gezond in balans met soms een avondje ongezond en oh, wat kan dat fijn zijn. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten