vrijdag 20 juni 2014

Yoga: eerste ervaring met Yin Yoga

with-yinyoga.com
Enkele weken geleden maakte ik kennis met yoga. Ik rolde (thuis) mijn matje uit en volgde een aantal lessen. Al snel kwam ik erachter dat ik het leuk vond, maar bovenal dat ik voordelen voelde. Rust, kracht en ondanks de inspanning, toch ontspanning ervaren. Fijn. Tijd om toch maar eens een yogales in een studio te volgen, maar waar en vooral wat voor yoga? Ik ontdekte dat er (veel!) verschillende mogelijkheden waren: hatha yoga, easy flow yoga, power yoga, recovery yoga, yinyase yoga, ashtanga yoga, iyengar yoga, pilates, yin yoga en dan ben ik er nog niet.

Ik koos ervoor om met Yin Yoga te beginnen en volgde vorige week mijn eerste les. Benieuwd wat Yin Yoga precies inhoud en hoe mijn ervaring met deze vorm van yoga is?

Yin Yoga is een vorm van yoga waarbij de houdingen langer worden vastgehouden. De houdingen die je doet zijn niet zozeer gericht op kracht, maar meer op ontspanning. Door langer (soms enkele minuten) in een bepaalde positie te blijven liggen, word je lichaam leniger en leer je je lichaam op een bepaalde manier (beter) te ontspannen.

Mijn ervaring
Ik kwam binnen in de yoga studio en had in no-time niet meer het idee dat ik me in het centrum van Utrecht bevond. De ruimte was heel licht, het rook er heerlijk en er stond een rustige muziek op. Iets wat direct al heel relaxt aanvoelde na een lange dag studeren. Ik kleedde mij om (een hempje en een driekwart tight was voldoende, ook al werd geadviseerd warme kleding aan te trekken, omdat je lange tijd stil zit) en nam plaats op een matje. Naast elk matje lag een yoga kussen en een fleece deken. Dit yoga kussen kan voor verschillende houdingen gebruikt worden ter ondersteuning. Ik gebruikte het kussen direct al bij de warming-up. Het kussen hielp me namelijk om mijn rug nog beter te strekken. Het fleecedeken kan eventueel gebruikt worden om over je heen te leggen als je het koud hebt, omdat je soms lange tijd in een bepaalde positie ligt (m.n. bij de cooling down een aanrader).

Tijdens de les stond de rug centraal. We deden verschillende oefeningen om je rug te belasten en tegelijkertijd te ontlasten. Elke oefening houd je enkele minuten aan, wat goed is vol te houden. Het heeft namelijk niet zozeer met kracht te maken. Tijdens elke houding oefen je een bepaalde druk uit, maar deze druk wordt veroorzaakt door de zwaartekracht. Het enige wat je doet is de positie aannemen en je rust vinden in deze houding.

Ik kan niet ontkennen dat het een beetje zweverig klinkt. En laat ik eerlijk zijn, zo voelde het in eerste instantie ook. Maar naarmate je je meer en meer overgeeft aan de houdingen die je aanneemt, vind je lichaam langzaam aan meer rust. De drukte in mijn hoofd van een dag studeren nam af en je voelt je "lichter" worden. Wat dat betreft een hele prettige ervaring.

Yoga
Na mijn vakantie (vanaf augustus) ben ik van plan om meerdere yoga lessen uit te gaan proberen. Yin Yoga onthoud ik, maar aangezien er meerdere vormen van yoga zijn, wil ik kijken wat nog beter bij me past. Stay tuned.

1 opmerking :

  1. Being able to do these poses with ease and never practicing is also a trait of a connective tissue disorder called ehlers danlos syndrome. If you practice for years and can do this cool but if it comes a little too easy.. you should see a doctor because you're actually causing major damage to joints that will catch up with you faster than you think.

    BeantwoordenVerwijderen