donderdag 6 maart 2014

Wellness na een lange duurloop


"Tijd voor ontspanning is een bewuste keuze. De juiste balans tussen inspanning en ontspanning houdt ons gezond en maakt gelukkig." - Sabon

Tijdens het trainen voor een marathon, worden de hardlooprondjes steeds iets langer en daardoor ook steeds iets zwaarder. Waar ik een half jaar terug blij was met een rondje van 10km, voelt een training nu pas écht een training vanaf 20km. Net zo als afgelopen donderdag. Toen liep ik "even" een rondje van 21km. Ruim twee uur later kwam ik weer thuis, alsof het niets was. Natuurlijk voelde ik mijn benen, maar op de een of andere manier raak ik eraan gewend. Of naja, gewend? Misschien moet ik er eens iets beter bij stil staan hoe een lange duurloop voelt.

Twee weken terug liep ik 26km, mijn langste duurloop tot nu toe. Lees mee hoe mijn uren er na deze duurloop uitzagen.

Ik kan moeilijk in woorden omschrijven hoe ik mij voelde na deze 26km, maar laat ik het op moe houden. Ik kwam thuis, maakte een grote kom met magere kwark, cruesli, noten en stukjes banaan en plofte op de bank met mijn benen omhoog. Ik werd verwelkomt door een enorm voldaan en trots gevoel, dat nog even extra werd verstrekt door de twee laatste gouden Olympische plakken die NL met de ploegen tijdrit binnensleepte. Ik voelde mijn benen tot rust komen, terwijl ikzelf weer energie kreeg door wat te eten en te drinken.

Na een klein half uurtje kwam ik de bank af en was het tijd voor een warme, verfrissende douche. Iets waar ik 26km lang naar uit had gekeken. Nu is een douche altijd (een warm) welkom na een rondje hardlopen, maar dit keer net nog iets extra. Ik ontving laatst een pakketje van Sabon met verschillende producten, die in de douche allemaal op me stonden te wachten. Van een body scrub tot aan foamy body wash, en van foot cream tot aan een heerlijke body lotion. Ja, ik was de komende uren even zoet. Als je jezelf uitdaagt om 26km te gaan hardlopen, mogen er wel wat uurtjes ultiem relaxen tegenover staan, toch?


De body scrub bestaat niet alleen uit scrubzout, het is veel meer dan scrubben alleen. Tijdens het scrubben ontstaat er een zeep die je een ontzettend zachte huid geeft. De scrub verschoont en verzacht je huid, tegelijkertijd. Vervolgens pakte ik een paar pompjes foamy body wash (de naam zegt het al: schuim). Je hebt maar drie pompjes nodig om een goede hand vol schuim te hebben. Ideaal, want zo kan je extra lang doen met een flesje foamy body wash.



Gedoucht en wel was het tijd om mijn huid te verzorgen. Ik heb een vrij droge huid en dan is het goed om je huid regelmatig in te smeren met body lotion. Het fijne van de body lotion van Sabon is de geweldige, pure zeep geur. Als je de pot met body lotion opent, ruik je meteen de heerlijke lavendel-appel geur en deze ruik je uren later nog.

En als laatste, verzorgde ik mijn voeten. Tijdens het trainen voor een marathon geen overbodige luxe, want ja, je voeten hebben het te verduren met al die kilometers. Toen ik (ooit) de Nijmeegse Vierdaagse liep, verzorgde ik ook altijd mijn voeten met foot cream. Het is niet zo dat je voeten direct volledig hersteld en pijnloos zijn, maar de menthol extracten in de foot cream van Sabon geven wel een heerlijk, kalmerend gevoel.




Ja, een lange duurloop vergt wat van je lichaam. Het kost veel energie die je weer moet aanvullen. En dat kan je doen wat te eten, veel te drinken en een uitgebreide douche te nemen!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten