donderdag 6 februari 2014

Mijn trainingsweek


Een trainingsweek midden in de week? Normaal gesproken post ik mijn trainingsweek op zondag. Ik kijk dan terug naar mijn trainingen van de afgelopen week en ik kijk vooruit naar de trainingen die op het programma staan voor aankomende week. Aangezien de week alweer op de helft is, voelt donderdag niet als de dag om een trainingsweek te posten. Maar, waarom eigenlijk ook niet? Een kleine terugblik, maar vooral een kijk in de toekomst naar mijn trainingsweken die nog komen gaan.

Vorige week liep ik in totaal 41km. Ik liep maandag 11km. Deed donderdag een duurloop van 25km, dus ik hoefde zondag nog maar een rondje van 5km te doen om aan mijn weektotaal van 41km te komen. Ik liep een rondje van 5km met wat korte versnellingen. Weer eens wat anders dan die lange duurlopen. 

Deze week heb ik een herstelweek. Het voelt eigenlijk een beetje vreemd, omdat ik de weken ervoor ook al rustig aan heb gedaan. Maar waar zeur ik over? Een rustige(re) week is zo vervelend nog niet. Mijn herstelweek houdt in dat ik "maar" 37km in totaal hoeft te lopen. Een training van 11km, een training van 10km en een duurloop van 16km. 
  • 11km: 2km inlopen, 2km tempo versnellen, 3km tempo nog meer versnellen, 2km tempo vertragen, 2km uitlopen
  • 10km: 3km inlopen, 10x 200m versnellen, p = 200m dribbelen, 3km uitlopen
  • Lange duurloop: 16km
    • Totaal: 37km
Komende weken ga ik de kilometer-totalen per week opbouwen tot een max van 64km. Elke week komen er een paar kilometer bij, verdeeld over drie trainingen. Op A - Healthy Life.nl (weer) een wekelijkse update van mijn trainingsweek, incl trainingsschema.

Natuurlijk zijn er verschillende marathon-schema's, ieder met hun eigen trainingsprogramma, ieder met hun eigen opbouw aan km's. Ik volg dit schema, omdat mijn moeder (hardlooptrainster, en zij heeft zelf meerdere marathons gelopen) deze heeft aangepast op mijn hardloopervaring. Het schema is niet gebaseerd op een tijd, enkel op het kunnen uitlopen van een marathon. 

Blijf op de hoogte van mijn voorbereiding op de Marathon van Rotterdam en volg mij via Twitter (@healthylifenl)

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen