zaterdag 22 februari 2014

Stress? Relax!


Stressjes. Iedereen heeft ooit wel eens kennis met ze gemaakt. Zonder dat je er om vraagt, komen ze je soms gezelschap houden. Gezellig is anders. En het vervelende is, je bent er soms ook niet zomaar weer vanaf. Als je geluk hebt zijn ze maar even aanwezig, en vliegen ze er snel weer vandoor. Maar helaas is dit niet altijd het geval en zit je er soms een paar uur, een paar dagen of zelfs weken mee opgescheept. Zoals ik al zei, geen fijn gezelschap, dus weg ermee. Hoe ik ervoor zorg dat mijn stressjes mij met rust laten? 

First of all: Denk aan dingen die er écht toe doen. 
Waarom foto's van mijn maanden vrijwilligerswerk in Ghana? Lees deze blog
Het is de vraag of hetgeen waar je je druk om maakt er écht toe doet. Als ik deze foto's bekijk, zet het mij soms weer met beide benen op de grond. Waar maakte ik me ook alweer druk om? 

Maar, het leventje is hier nu eenmaal anders als daar. Op zoek naar andere anti-stressoren (mooi woord, toch?). 

Maak een lijstje. 
Stress krijg je als iets even teveel is. Door het inzichtelijk te maken, wordt de warboel waarschijnlijk al wat minder. Maak een lijstje wat er zich allemaal afspeelt in je hoofd. Je things to do en niet te vergeten, je gevoelens. Want bij stressjes komen een hoop gevoelens kijken. Schrijf ze op, schrijf ze van je af en probeer even iets anders te gaan doen. 

Duik de keuken in. 
Iets lekkers bakken of juist onverwacht een uitgebreide maaltijd koken. Niets is fijner. Je even volledig richten op het (nieuwe) recept wat je hebt uitgezocht. Wat heb ik allemaal nodig? Heb ik alles in huis? Nee? Dan wandel ik even naar de supermarkt en haal meteen een frisse neus; buitenlucht doet je goed na al dat gefrustreerde binnen zitten. Vervolgens duik je echt de keuken in en maak je een gerecht waar je op dat moment zin in hebt. Probeer bijvoorbeeld de Healthy Cookies eens. Je wordt verwelkomt door een heerlijke geur uit de oven. Maak een kop koffie of thee, pak een tijdschrift, zet een muziekje aan, crash op de bank en geniet van de lekkerste koekjes die er zijn. 
Ben je niet zo van het bakken of sta je liever langer in de keuken? Maak dan een uitgebreide maaltijd. Want wat is er fijner dan spontaan een culinaire maaltijd op tafel zetten voor je vriend of een lieve vriendin. Wijntje erbij en een heerlijk avond vol afleiding (no stress) gegarandeerd. 

Ga een rondje hardlopen. 
Wat bij mij werkt is: hardlopen. Het hoeft geen lange duurloop a 2uur te zijn, een rondje van 30min kan er ook al voor zorgen dat ik heerlijk stressloos weer thuis kom. Tijdens het hardlopen kan ik heel goed mijn hoofd leeg maken. Ik stap met een druk hoofd de deur uit, en ik kom met een "leeg" hoofd weer thuis. Mijn frustratie is weg en ben ik heel veel energie rijker. Twee in een. En het fijne van hardlopen is dat het altijd kan. Omkleden, schoenen aan, en gaan! 

Maar beoefen je liever een andere sport. Ook prima! Doe iets wat je leuk vindt om te doen. Even je gedachten op iets heel anders zetten. Je negatieve energie omzetten in iets positiefs. 

Bel een goede vriendin of ga even langs. 
Alles van je af praten helpt. Stressjes geven je soms het gevoel dat je geen tijd hebt, maar dat is onzin natuurlijk. In een dag zitten 24u en een paar minuten kan je daar echt wel van gebruiken voor een telefoontje. Even langs gaan kost misschien wel iets meer tijd, maar soms is het fijner om iemand anders even te zien. Als dat je helpt, waarom zou je het dan niet doen? Geef prioriteit aan de dingen waar je om geeft. 7 dagen x 24u. Ja, er is altijd wel ergens een gaatje te vinden. 

Pak je lijstje er weer bij. 
Want stond er ook al weer op? Waar maakte ik me druk over en welke gevoelens speelde zich allemaal in mijn hoofd af? Doordat je een beetje tot rust bent gekomen en je beter naar de realiteit kan kijken, kan je voor jezelf een realistischer beeld maken van de drukte in je hoofd. En door er een helder beeld van te maken, kan je na gaan denken over oplossingen. Maak een planning (schrijf deze wederom op), en breng eventueel anderen op de hoogte dat je deze planning hebt gemaakt. Je kunt dan door anderen gestimuleerd, gemotiveerd en/of ondersteunt worden. 

Stressjes? Relax!

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen