woensdag 12 februari 2014

Run - Eat - Sleep - Repeat


Sinds ik serieus in training ben voor de marathon, heb ik het idee dat ik meer energie heb. Ik sta vroeg op, studeer vaak in de ochtenduurtjes, werk vaak in de avonduurtjes, tussendoor loop ik 3x in de week hard en spreek ik af met vriendinnen of plan ik wat quality time in met mijn vriend. Een heerlijk volle agenda, lovin it!
Maar om de output aan energie zo te houden, is de input wel wat veranderd. Of beter gezegd, die input moet veranderen. Ik merk dat ik soms achter de feiten aanloop en dat resulteert in minder energie.

Het idee: Keep my bucket full! 

Laatst zag ik een leuk schema op Runnersworld, en dat verklaarde een hoop.
Input: nutrition - sleep - recovery. Bucket. Output: training - work/study - stress.

Proberen om een emmer vol te houden. Evenveel input als output. Opzich geen grote opgave. En toch merk ik dat ik soms sneller moe ben dan anders. Ik heb overdag meer energie, maar verlang 's avonds eerder naar mijn bed. In eerste instantie een rare constatering, maar nu ik dit schema zie, heel logisch te verklaren natuurlijk. In voorbereiding voor de marathon nemen mijn trainingen (qua intensiteit en duur) toe. Daarnaast zit ik in de laatste maanden van mijn studie, dus ook de studiedruk neemt toe, wat soms gepaard gaat met enkele stressjes. Zie ik daar een grotere output, als een input?

De input: gezond eten, water drinken, voldoende slaap en herstellen. Klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Gezond eten, check. Voldoende water drinken? Hoeveel drink ik eigenlijk op een dag? Geen idee. Ik ga het eens bijhouden. Voldoende slaap? Check. Nee, eigenlijk niet. Als ik in een weekend minder slaap, voel ik dat de week erop en probeer ik bij te slapen. Maar aangezien mijn wekelijkse trainings-km's ook oplopen, lukt het me bijna niet om slaap in te halen. Dus ik mag meer slapen. En het fijne is, slapen is tegelijkertijd een vorm van herstellen. Twee in één en slapen is zo vervelend nog niet.

Mijn doelen voor komende weken: bewust bezig zijn met eten en drinken en voldoende slaap. Ik eet al gezond, maar ik moet met name voldoende eten en voldoende drinken. Energie aanvullen en minimaal 1,5 tot 2 liter water drinken. Daarnaast voldoende slapen. Proberen een uurtje eerder mijn bed op te zoeken of een extra uurtje eraan vast te plakken. Op zoek naar een balans; I'll keep my bucket full!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten