dinsdag 17 juni 2014

Sporten & een volle agenda


Ik mis het hardlopen en ik mis een focus. Een doel om voor te trainen. Ik heb wel een doel, alleen geen hardloopdoel. Naast de Dam tot Dam Classic (145km wielrennen, lees er hier meer over) staat afstuderen momenteel op nr1 in de agenda en dat maakt dat ik minder km's loop.

Toen ik mezelf hoorde denken dat ik het liefst weer meer lange duurlopen zou willen gaan lopen, snapte ik niet wat me tegenhield om dit ook te gaan doen. Ik heb misschien (nog) niet direct een doel qua hardloopwedstrijd, maar de km's weer opbouwen in mijn trainingen is een doel op zich.

De afgelopen weken had ik het idee dat ik een te volle agenda had met werk & studie, maar als ik terug kijk, was dit maanden geleden niet anders. Op de een of andere manier combineerde ik toen zonder problemen een marathon training (veel km's hardlopen per week) met 24u werken en daarnaast een master afronden. Als ik het toen kon, kan ik het nu toch ook? Ik heb voor mezelf daarom een aantal tips op een rijtje gezet die me destijds hielpen. Hoe kan je naast je volle agenda, jezelf toch kan motiveren om te gaan hardlopen?

  • Zet je wekker een (half) uurtje eerder. De eerste keer denk je, waarom doe ik mezelf dit aan. Maar als je voldaan terug komt van een klein uurtje sporten, voel je je de hele dag vervolgens zo goed. En echt, de eerste keer is het moeilijkste. Daarna weet je wat het je oplevert, waardoor je hopelijk motivatie vind om het vaker te doen. 
  • Het is zomer, dus de dagen lijken langer. En dat geeft je de mogelijkheid om 's avonds om 21.00u nog te gaan sporten. Ga een rondje hardlopen en zie de zon langzaam onder gaan. Wat is er fijner? En als je thuiskomt, spring je onder de douche, duik je nog even met een kop thee op de bank om vervolgens fris, voldaan en (extra) moe naar bed te gaan. 
  • Pak je agenda, bekijk de week en plan de momenten om te gaan sporten in. Als je het op z'n beloop laat, komt het er vaak niet van. Tijdens mijn marathon training was dat ook mijn tactiek. Door mijn onregelmatige werkrooster is geen week hetzelfde, waardoor plannen een must is. Ik plande de trainingen in, zodat ik wist waar ik aan toe was. 
  • Neem je sportkleding mee overal waar je naar toe gaat. Okee, misschien niet de meeste ideale tip, maar als ik op pad ben en ik zie andere mensen onderweg hardlopen, heb ik opeens ook zo'n zin om ook te gaan. Maar ja, zonder spullen kom je niet ver. Dus wees voorbereid, neem kleding en schoenen mee, je weet ooit nooit. Stel dat je energie en tijd over hebt, dan kun je gaan, in plaats van te denken "had ik maar". 
  • Spreek met vriendinnen af. Het is gezellig(er) en je hebt meteen een stok achter de deur. Op het moment dat je een excuus verzint, zijn er je vriendinnen die daar doorheen prikken en je motiveren om toch te gaan. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen